Sınıfa getirdiğiniz görsellerde görülen yapıların ülkemizin hangi bölgelerinde olduğunu söyleyiniz. Bu yerlerin yeterince korunup korunmadığı hakkındaki düşüncelerinizi açıklayınız.
Cevap : İstanbul bölgesinde yaşıyorum. Bölgemizde çevremizde ve tarihi eserler yeterince korunmadı ve tarihi eserler ve doğa tahrip edildi.
Kız Kulesi’ni duymayanınız var mıdır bilmem. İstanbul’a gelenler görmüşlerdir. Gelmeyenler, kartpostallardaki renkli resimlerden tanırlar. Konusu İstanbul’da geçen bütün filmlerde Kız Kulesi’ni hep gösterirler. Hem de birkaç kez.İstanbul’daki bütün vapurlar, deniz motorları, sandallar, yolcu gemileri denizin ortasındaki bu kulenin yanından süzülerek geçerler. Önünden geçerken düdük çalarak selamlarlar onu. İstanbul’un hemen hemen simgesi olmuştur Kız Kulesi. Gündüzleri apak görünümüyle göz alıcı bir güzelliği vardır. Çevresinde sürüyle martı kanat çırparak döner.
Geceleri yanıp sönen feneriyle deniz taşıtlarına yol göstericilik yapan Kız Kulesi, İstanbul Boğazı’nın girişinde kurulmuştur. İstanbul Limanı girişindeki kayalığın üstündedir. Denizin ortasındaki bu kayalığa iri, ak bir martı tünemiş gibidir. Çağlar boyu hiç uçmadan orada oturmaktadır.
İki bin yılında kule geçirdiği onarımla çay içilip yemek yenilen bir yapıya dönüştürülmüştür.
Adnan ÖZYALÇINER
Aşağıdaki görsellerden hareketle kelimelerin anlamlarını tahmin edip yazınız. Tahminlerinizin doğru olup olmadığını anlamak için sözlük anlamlarıyla karşılaştırınız. Anlamını öğrendiğiniz kelime ve anlamlarını sözlüğünüze yazınız. Ardından bu kelimeleri yazılı olarak birer cümlede kullanınız.
Anlamı : Dış tehditlere karşı yapılan yüksek duvarlı yapı.
Cümle : Kale içinde güven içindedirler.
Anlamı : İnsanların deniz üstünde seyahat etmesine yarayan deniz aracı
Cümle : Sis yüzünde vapur seferleri ertelendi.
Anlamı : Deniz üzerinde eğlence ve seyahat için kullanılan kısa süreli deniz aracı
Cümle : Deniz motoru ile çeşitli hareketler yaptı.
Anlamı : Kollar yarımızı ile denizde hareket etmemize yarayan küçük tekne
Cümle : Sandala binerek denize açıldılar.
Anlamı : Deniz kenarlarında yaşayan bir çeşit kuş
Cümle : Martılar birer birer simitleri kaptı.
Anlamı : Denizlerde gemilerin yollarını bulması ve kara ile arasındaki mesafesini bildiren ışık saçan fener
Cümle : Sis yüzünden gemiler deniz feneri ile yollarını buluyor.
Anlamı : Gemilerin demirlemek için kullandıkları alan.
Cümle : Limandaki gemiler birer birer ayrılıyordu.
Metnin içeriğinde geçmeyen yerlere ait görselleri işaretleyiniz.
Kız Kulesi nerededir?
Cevap : Kız Kulesi İstanbul’dadır.
İstanbul’a gitmeyenler, Kız Kulesi’ni neredeki resimlerden görmüş olabilirler?
Cevap : Renkli resimlerden ve konusu İstanbul’da geçen bütün filmlerden görmüş olabilirler.
İstanbul’daki hangi araçlar, Kız Kulesi’nin yanından geçer?
Cevap : Bütün vapurlar, deniz motorları, sandallar, yolcu gemileri Kız Kulesinin yanında geçer.
Kız Kulesi, İstanbul’un neyi olmuştur?
Cevap : İstanbul’un simgesi olmuştur.
Kız Kulesi, gündüzleri nasıl gözükür?
Cevap : Gündüzleri apak görünür.
Kız Kulesi ’nin geceleri görevi nedir?
Cevap : Deniz taşıtlarına yol göstericilik yapmaktır.
Kız Kulesi, neredeki kayalığın üstündedir?
Cevap : İstanbul Limanı girişindeki kayalığın üstündedir.
İki bin yılında Kız Kulesi nasıl bir değişikliğe uğramıştır?
Cevap : İki bin yılında kule geçirdiği onarımla çay içilip yemek yenilen bir yapıya dönüştürülmüştür.
Metinde geçen kelimeleri inceleyiniz. Eş veya zıt anlamlısını bulmak üzere kelimeler belirleyip yazınız. Bu kelimelerin eş ya da zıt anlamlılarını birer cümlede kullanarak yazınız.
Cevap :
Sizce metinle ilgili görseller metnin içeriğini yeterince yansıtıyor mu? Açıkladıktan sonra metnin içeriğine uygun bir resim de siz yapınız.
Cevap :
Eş anlamlı Kelimeler; Onarım: tamirat Konu: Mevzu
Zıt anlamlı kelimeler; Gündüz-gece Ak-beyaz
Aşağıdaki metin bir günlüktür. Günlüğü okuyarak soruları cevaplandırınız.
Sevgili Günlük,
Bugün Temmuz ayının 27. günü. Babam, bizi erkenden uyandırdı. Kahvaltı edip hızlıca eşyalarımızı arabaya yükledik. Gün ağarırken yola düştük. Babam oldukça keyifliydi. Annem de keyifliydi ama sanki biraz uykusu vardı.
Babam:
– Acele etmeyelim. Yavaş yavaş, yolumuz üstündeki tarihî yerleri gezerek gidelim, dedi. Bu fikir, hem benim hem de annemin çok hoşuna gitti. Önce İzmir ’de Efes Harabeleri ’ni gezdik. Annemin dediğine göre burası yüzyıllar önce yapılmış. Bizden başka hem yerli hem de yabancı birçok turist vardı. Oradan ayrıldıktan sonra Kuşadası’na uğradık. Orada da Kuşadası Millî Parkı’nı gezdik. Çok güzel bir yerdi burası.
Günlük yazarı, günlüğüne nasıl hitap ediyor?
Cevap : Sevgili Günlük, diye hitap ediyor.
Yazar, hangi gün yaşadıklarını yazmış?
Cevap : Temmuz ayının 27. günü yaşadıklarını yazmış.
Yazar ve ailesi nereleri geziyorlar?
Cevap : İzmir ’de Efes Harabeleri’ni, Kuşadası Millî Parkı ’nı, Marmaris’te de Marmaris Kalesi’ni ve Hafsa Sultan Kervansarayı’nı geziyorlar.
En sonunda nereye gidiyorlar? Yazar burası için ne diyor?
Cevap : Kuşadası Millî Parkı ’nı geziyorlar ve oranın çok güzel olduğunu söylüyor.
Anneniz veya babanız için bir şiir yazınız.
Cevap : Annem Ve Babam
Beşiğimde uykumdu annem
İlk şiirimdi ninni tadında
Üstüme örtülen yorganım
Gözümde nurdu annem
Yürüdüğüm ilk adımdı babam
Dilimin döndüğü ilk söz
Umuda açılan pencerem
Yolumda yoldu babam
Dokunduğum ilk yüzdü annem
Doyduğum ilk aşım ilk sütümdü
Sevdiğim ilk kadın
Canımda candı annem
Tutunduğum ilk çınardı babam
İlk korkum ilk cesaretimdi
Özendiğim ilk adam
Damarımda kandı babam
Ağladığım ilk omuzdu annem
İlk hasretim ilk gurbetimdi
Hazan mevsimlerinde
Dalımda nardı annem
Okuduğum ilk masaldı babam
Yollarını gözlediğim ilk insan
Sevincim mutluluğum
Kışımda yazdı babam