“Okumak tutkulu bir eylemdir. Bir öyküyü yalnızca kafanızla değil, aynı zamanda tüm bedeninizle, hislerinizle ve ruhunuzla okursanız, tıpkı dans ederken ya da müzik dinlerken olduğu gibi, işte o zaman okuduğunuz öykü sizinle bağ kurar. Söz sanatı, okuyucuyu kelimelerle anlatabileceğimizden öteye götürebilir. Keşke bir öykü okuduğumuzda bir mesaj aramak yerine, ”İşte yeni bir dünyaya açılan kapı: Orada ne bulacağım? diye düşünsek.” (…) Yazma becerisini geliştirmek isteyen birinin masasında sözlükler olmalı. Sözcükleri etkin kullanmak yazıyı zenginleştirir. Ayrıca aynı anlama gelen birden fazla sözcük olabilir. Sözlük kullanarak bu sözcükler arasındaki küçük farklar öğrenilebilir ve yazıda anlamı tam verecek en uygun sözcük seçilebilir. Gitmek kelimesini başka nasıl ifade edebilirsiniz? Uzaklaşmak, ayrılmak… Başka?
Tuğba CAN
1. Okumak nedir?
Cevap : Okumak tutkulu bir eylemdir.
2. Öykü sizinle ne zaman bağ kurar?
Cevap : Tüm bedeninizle, hislerinizle ve ruhunuzla okursanız bağ kurar.
3. Öyküyü nasıl okumalıyız?
Cevap : Hislerimiz ve ruhumuzla okumalıyız.
Soru: Yazma becerisini geliştirmek isteyen kişinin masasında ne olmalı?
Cevap: Masasında sözlü olmalı.
Soru: Metne göre gitmek kelimesi nasıl ifade ediliyor?
Cevap: Uzaklaşmak, ayrılmak.
5. Metne uygun başlıklar belirleyiniz.
Cevap : Okumak başlık olarak yazılabilir.
6. Metnin konusunu ve ana fikrini belirleyiniz.
KONU: İyi bir okuma yapabilmek için neler yapılması gerektiğidir.
ANA FİKİR: Okumak ruhumuza işlemelidir.
7 . a. Noktayı uygun yerlerde kullanınız.
Koşu yarışında 1. geldim.
11.03.2009 tarihinde Denizli’de doğdum.
Prof. Dr.Gazi Yaşargil epilepsi ve beyin tümörünü kendi bulduğu yöntemlerle tedavi etmiştir.
Dersimiz 08.50’de başlıyor.
b. Virgülü uygun yerlerde kullanınız.
Kitapçı, adamı çağırdı.
Kütüphanelerde kurslar, yarışmalar , etkinlikler de düzenlenir.
Sınıfa masa, sıra, dolap, getirildi.
8. Sembollerin anlamlarını yazınız.
9. Sesteş (eş sesli) kelimeleri farklı anlamlarıyla birer cümlede kullanınız.
Ayakkabımın bağını bağlayamadım.
Bağdaki üzümlerin hepsini kurt yemiş.
Bahçemize ceviz ağacı diktik.
O kadar dik bir yokuştu ki çıkana kadar sırılsıklam olduk.
Tarlamıza maydanoz ektik.
Ekteki bilgileri eksiksiz girmeniz lazımdı.
10. Paragrafları ait olduğu bölümle eşleştiriniz.
11. “Konuşan Kitap” metni ile aşağıdaki metni tür bakımından karşılaştırınız.
KİTAPLAR
Her kitap
Yeni bir arkadaş bana
İster masal
İster öykü
Hepsi başka bir dünya
İçinde bilgiler
Renk renk resimler
Her gün okumalı
Bilge olmalı
Eylül ADA UÇAK/Oğuz UÇAK
KONUŞAN KİTAP
Tür: Bilgilendirici Metin
KİTAPLAR
Tür: Şiir
12. Cümlelerde yer alan gerçek ifadelerin başına “G”, hayal ürünü ifadelerin başına “H” yazınız.
Can sıkıntısı sobeleyemez kimseyi, İçine saklanınca bir kitabın. (H)
O renksiz ve resimsiz bir kitaptı. (H)
İyi şiirler duygularımıza hitap eder. (G)
Kitaplarda not aldığınız kısımlar size ışık tutar. (G)
Okuduğunuz öykü sizinle bağ kurar. (H)
Aynı anlama gelen birden fazla sözcük olabilir. (G)
13. Kelimelerden hangisinin eş anlamlısı yoktur?
a. ozan b. öykü c. dize d. kitap
14. Grafik bir okulda düzenlenen müzik kurslarının ders saatlerini gösteriyor. Buna göre en fazla tercih edilen iki kurs hangileridir?
a. gitar-keman
b. flüt-saz
c. keman-saz
d. piyano-saz