Bir avuç insandık her yaşta;
Öyle bir savaş verdik ki inanılmaz.
Yurdumun ovasında o yaz,
Mustafa Kemal başta.
Gün doğdu sonra
Bir ılık bir aydınlık.
Zafer şarkıları sardı Anadolu’yu.
Yürüdü yurt ağacındaki su,
Duyuldu Mustafa Kemal’in soluğu.
Adnan ÇAKMAKÇIOĞLU
a. Metinde geçen anlamını bilmediğiniz kelimeleri ve bu kelimelerin anlamları ile ilgili tahmininizi aşağıdaki noktalı yerlere yazınız.
Ova : Tarıma elverişli alçakta yer alan düz tarım arazisi
Zafer : Bir konuda başarılı olma
Ilık : Sıcak ve soğuk arasında olan bir durum
İnanılmaz : Gerçekleşmesi imkansıza yakın olan durum
b. Anlamını bilmediğiniz kelimeleri sözlüğünüzden bulup kelimelerin anlamlarını sesli okuyunuz.
Ova : Daha yüksek yer biçimleriyle çevrelenmiş, çoğunlukla alüvyonla örtülü, akarsuların derine gömülmemiş olduğu, eğimi az, geniş ya da dar olabilen, düz toprak parçası.
Zafer :1. savaşta kazanılan kesin başarı, yengi, utku. 2.bir yarışmada ya da uğraşıda belli bir çaba sonunda kazanılan başarı.
Ilık : soğuk ya da sıcak olmayan, soğukla sıcak arası.
İnanılmaz : 1. inanılması çok güç ya da olanaksız olan. 2. çok az rastlanan, görülmemiş, olağanüstü.
c. Anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri ve anlamlarını kelime defterinize not ediniz.
Cevap : Bu etkinliği siz yapmanız gerekmektedir.
ç. Anlamını yeni öğrendiğiniz kelimeleri konuşma ve yazılarınızda kullanınız.
Cevap : Bu etkinliği siz yapmanız gerekmektedir.
Aşağıdaki kelimelerin eş anlamlarını noktalı yerlere yazınız. Kelimelerin eş anlamlarıyla birer cümle kurup cümleleri defterinize yazınız.
Yurt : Vatan
Vatan müdafaası için herkes tek yumruk oldu.
Savaş : Harp
Çanakkale harbindeki şehit ve gazilerimize teşekkür ederiz.
Duymak : İşitmek
Sınavında 100 aldığını işitti.
Özgürlük : Hürriyet
Türk milleti hürriyeti için canını, malı her şeyini verir.
Aşağıdaki kelimelerin zıt anlamlarını bulup kelimeleri aynı numara ile numaralandırınız.
Cevap:
1. özgürlük—esaret
2. savaş—barış
3. aydınlık—karanlık
4. zafer—hezimet
Metnin ana duygusu nedir? Aşağıya yazınız.
Cevap: Kurtuluş savaşında milletimizin yaptığı büyük fedakarlık ve kahramanlığı konu almaktadır.
Şiirin türünü diğer yazı türlerinden ayıran özellikler nelerdir? Yazınız.
Cevap: Dörtlüklerden meydana gelir, kafiye ve uyak düzeni vardır ve kulağa hoş gelen bir düzen vardır.
Metinde büyük harf nerelerde kullanılmıştır? Yazınız.
Cevap: Özel isimlerde ve cümlenin başında büyük harf ile başlanmıştır.
Şiirin adı nedir?
Cevap: Şiirin adı: Özgürlük Savaşında
Şiir kaç dizeden oluşuyor?
Cevap: 9 dizeden oluşuyor.
Şiir kaç bölümden oluşuyor?
Cevap: 2 bölümden oluşuyor.
Şiirin şairi kimdir?
Cevap: Şiirin şairi “Adnan Çakmakçıoğlu”dur.
Şiire göre o yaz savaş verenler kimlerdir?
Cevap: Mustafa Kemal Paşa ve bir avuç insandır.
Şiire göre özgürlük savaşının sonunda ne olmuştur?
Cevap: Mustafa Kemal’in soluğu duyulmuştur.
Kurtuluş Savaşı’nın kazanılmasında Mustafa Kemal Atatürk’ün cesaretinin ve liderliğinin etkisini araştırınız. Araştırma sonucu edindiğiniz bilgileri öğretmeninizin uygun gördüğü bir derste sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız. Konuşmanız esnasında işitilebilir bir ses tonu kullanmaya ve göz teması kurmaya özen gösteriniz.
Cevap: Mustafa Kemal Atatürk, kurtuluş savaşını Samsum’a çıkarak başlatmıştır. Erzurum, Sivas kongreleri ile canını hiçe sayarak milleti bir araya getirmiş. Askeri dehası ve ileri görüşlülüğü ile kurtuluş mücadelesine etki etmiş büyük bir kahramandır. Mustafa Kemal Atatürk ve büyük Türk milletinin büyük fedakarlığı ve kahramanlığı ile birlikte ülkemiz düşmanlardan temizlenmiştir.
Bu metinden neler öğrendiniz? Yazınız.
Cevap: Metinde Türk milletinin prangalara vurulamayacağı, özgürlüğü için her şeyi yapacağı hakkında bilgiler elde ettim.
Kurtuluş Savaşı’ndaki dayanışmayı gösteren görseller araştırınız. Kuru boyalarınızı hazırlayınız.
Cevap:
Harfleri yazım yönlerine uygun yazdınız mı? Evet
Kelimeler arasında uygun boşluklar bıraktınız mı? Evet
Yazınız okunaklı, özenli ve düzgün mü? Evet
Yazınızı destekleyen bir görsel çizip boyadınız mı? Evet
c. Daha güzel yazabilir miydiniz? Nasıl? Açıklayınız.
Evet zaman içinde daha güzel yazabiliriz.
1. Hazırladığınız görselleri sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız. Görsellerde vurgulanan değerlerin (birlik, beraberlik, dayanışma) Kurtuluş Savaşı’nın kazanılmasındaki önemini anlatınız.
2. Aşağıda verilen kare bulmacada Kurtuluş Savaşı ile ilgili kelimeler gizlenmiştir. Bu kelimeleri bulup boyayınız.
1. Öğretmeninizin örnek okumasını metni takip ederek dinleyiniz. Anlamını bilmediğiniz kelimelerin altını çiziniz.
2. Metni; noktalama işaretlerine, vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okuyunuz.
Cevap : Bu etnikleri öğretmenize beraber yapmanız gerekmektedir.