Atatürk, sık sık okulları ziyaret eder, öğretmen ve öğrencilerle konuşurdu. Yine bir gün, bir gezi sırasında bir liseye uğramıştı. Okul müdürüne, bir tarih dersini izlemek istediğini söyledi. Müdür, programı inceledi ve Atatürk’ün girebileceği sınıfı belirledi. Atatürk, yanında birkaç arkadaşı ve okul müdürü ile birlikte belirlenen sınıfa girdi. Bir rastlandı olacak, o ders işlenen konu da “Kurtuluş Savaşı” idi. Öğrenciler bu konu için önceden hazırlanmıştı. Öğretmen, bir öğrenciyi kaldırdı. Ona bu savaşa ilişkin neler biliyorsa anlatmasını söyledi. Öğrenci, büyük bir heyecan içinde, ama tam bir öz güvenle Kurtuluş Savaşı’nın evrelerini ve sonucunu anlattı. Bu savaşın Türk ulusu için çeşitli yönlerden taşıdığı önemi belirtti.
Başta Atatürk olmak üzere, herkes öğrenciyi hiç sözünü kesmeden dikkat ve ilgi ile dinledi. Öğrenci konuşmasını bitirince ulu önder, “Bir şeyi söylemeyi unuttun.” dedi. “Türk ulusunu kim kurtardı?” Öğrenci hiç duraksamadan, inançlı bir sesle, “Ata’mız kurtardı. Siz kurtardınız!..” dedi. Atatürk, öğrencinin şüphesiz içten içe duygularını da yansıtan bu cevabını doğru bulmadı. Bulunduğu yerden iki adım öne ilerledi, gözlerini kısa bir süre tek tek öğrenciler üzerinde gezdirdikten sonra, “Hayır çocuğum! Hayır çocuklar! Türk ulusunu kendi kanı kurtarmıştır!” dedi. Faruk ÇİL
a. Metinde geçen anlamını bilmediğiniz kelimeleri sözlüğünüzden bulup kelimelerin anlamlarını okuyunuz. Kelimeleri ve anlamlarını kelime defterinize not ediniz.
Rastlantı : Tesadüfi bir şekilde gerçekleşen olay
Program : Belli bir düzen içinde yapılan aşamalar bütünü
Öz Güven : Bir kişinin kendisinin başarılı olacağı kanısı
İnanç : Bir şeye inanmak
b. Defterinize anlamını yeni öğrendiğiniz kelimelerle cümleler yazınız. Cümlelerinizi sınıf arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap : Bu etkinliği sizin yapmanız gerekmektedir.
Atatürk nereye uğramıştır?
Cevap: Bir liseye uğramıştır.
Atatürk kimlerle beraber sınıfa girmiştir?
Cevap: Atatürk, yanında birkaç arkadaşı ve okul müdürü ile birlikte sınıfa girmiştir.
Atatürk öğrenciye ne zaman soru sormuştur?
Cevap: Konuşan öğrencinin sözleri bitince şu soruyu sormuştur: “Türk ulusunu kim kurtardı?”
Atatürk öğrencinin yanıtını nasıl karşılamıştır?
Cevap: Cevabı doğru bulmamıştır.
Metnin görsellerini inceleyiniz. Metnin görselleri, metnin konusu ile uyumlu mudur? Niçin? Açıklayınız.
Cevap : Evet uygun bir şekilde kullanılmıştır. Metin ve içerikte yer alan resimler konun ile ilgilidir.
Atatürk’le karşılaşmış olsaydınız ona neler söylemek isterdiniz? Bu konudaki duygu ve düşüncelerinizi açıklayınız.
Cevap : Atatürk ile karşılaşsaydım, ülkemizin kurtardığı için ve Türk milletini uykusundan uyandırarak düşmanları ülkemizden kovduğu için ona ve tüm şehitlerimize minnettar olduğumu söyler ve teşekkür ederdim.
Aşağıdaki görseli inceyiniz. Görselden yararlanarak defterinize Atatürk’ün millet sevgisi ile ilgili bir metin yazınız. Yazınızın okunaklı, özenli ve düzgün olmasına dikkat ediniz.
Cevap : Mustafa Kemal Atatürk Türk milletini canından çok seven önder bir kişiliktir. Atatürk canını hiçe sayarak kurtuluş mücadelesini başlatmış gelen tehditlere aldırış etmemiştir. Ülkemizi düşmanlardan arındırdıktan sonra Türk milletinin daha iyi hale gelmesi için bilim, sanat, demokrasi alanında ülkemizi çağdaş ülkeler düzeyine çıkarmayı amaçlamıştır. Her zaman ülkesini lider üstün bir yerde görmüş ve Türk milletine kıymet verdiği için teşekkür ederiz.
Aşağıdaki cümleleri dinlediğiniz metni dikkate alarak “en az, en önemli” ifadelerinden uygun olanlarıyla tamamlayınız.
Cevap :
• Atatürk’e göre Kurtuluş Savaşı’ndan galibiyetle çıkmamızın en önemli sebebi Türk ulusunun kendisidir.
• Öğrenciler konuşan arkadaşlarını en az Atatürk kadar dikkatle dinlediler.
Kuru boyalarınızı hazırlayınız.
• Tablolarda yazılan kelimeleri okuyunuz. Anlatılmak istenen kelimeyi bulup noktalı yerlere yazınız.
Cevap : Türk bayrağı
1. Metni sessiz okuma yöntemiyle okuyunuz. Anlamını bilmediğiniz kelimeleri belirleyiniz.
2. Metni işitilebilir bir ses tonuyla noktalama işaretlerine dikkat ederek okuyunuz.
Cevap : Bu etkinliği siz yapmanız gerekmektedir.